Steve Jobs fik succes med sin smartphone i 2007 og har siden da revet verden med storm. Fra en mindre primitiv tilgang til vores telefoner ændrede vores liv – og vi havde ikke set det komme. Med smartphonen fulgte de velkendte applikationer – og i særdeleshed havde vi ikke set netop det komme. Udviklingen af applikationer er gået i selvsving verden over. Mad Apps, træning Apps, nyheder på Apps – ALT i en App. Spørgsmålet er dog – Hvem tjener udviklingen?

Svaret er blevet entydigt – Det gør vi som forretningsejere selvfølgelig. Vi er så at sige ’i lommen på vores kunder’. Blomsterhandleren bruger Apps, slagteren, ja selv frisøren er hoppet med på moden. Det er ikke til at komme udenom. Med 3 ud af 4 dansker som er besiddelse af en smartphone er det uundgåeligt at komme uden om – VI som forretningsejere er nødt til at have vores egen App.

Men hvad er det egentlig sådan en App gør? Man kunne undre sig over at hvis alle forretninger havde en App, hvad gør en anerledes. Svaret er – du er ikke anerledes og bliver det højst sandsynligt ikke. Men der er jo det at nu er alle hoppet med på vognen, hvorfor skulle du så ikke? Men for at være fair, så er mulighederne der. Der er ikke tvivl om at nogen virksomheder er bedre rustet end andre til at gøre brug af App’en, men ikke desto mindre så har alle muligheder. Ta’ fx restauranten, der inden lukke tid, blot 15 minutter før, for lokket kunder ned i butikken ved at smide en generel besked om at ’nu kan du få 70% på det resterende mad mod at det blive smidt ud og derved undgår madspild’. BOM! App’en sørger hurtigt for salg af varer som restauratøren førhen havde smidt direkte ud og højst sandsynligt endte som forbrændingsaffald. Udover at kunne reklamere med at man er imod madspild og miljøforurening tjener restauratøren en ekstra skildring blot 15 minutter før luk. Havde dette været muligt uden en App? Det tvivler jeg på!

Frygten for at have sin egen App, er at vi ender på side 4 på smartphonen og den frygt er ikke vel begrundet! For App-verdenen har allerede fundet løsningen på denne udfordring. Det kommer måske som en overraskelse at du nu hører dette, men mws App’en følger du faktisk dine kunder hvor end de er. En såkaldt ”push-notifikation tillader dig at skrive til dine kunder, give individuelle tilbud, kommunikere til udvalgte kunder – ja der er sådan set ingen begrænsninger. Du styrer kunden – og kunden acceptere.

Men hvad holder os tilbage? Er det frygten for at ende på side 4 eller det noget helt tredje. Prisen er ikke til at klage over. App-udviklere tilbyder at lave så billige Apps at det næsten er dyrere at have et mobilabonnement. Du har ingen udvej længere – kontakt en App-udvikler og få det skidt lavet hurtigst muligt!